3/17/08

Tüketicinin Çin Mallarına Bakış Açısı Değişiyor

İstanbul üniversitesinin karşısında bir firmada çalışıyorum, genellikle mutfak eşyaları, bone china yemek takımları, ahşap ve bir çok ürün ithal ediyoruz. Ürünlerimiz kaliteliler ve ücretleri de piyasadaki ürünlere göre biraz yüksek aynı kalitedeki ürünlerin bayağı altında. Fiyatının kendisi ile aynı kaliteli ürünlerde aşağıya olması reklam değil sadece rakiplerinin markalaşmış olması çalıştığım firmanın markalaşmaya yavaş yavaş başlaması. Firmada tezgahtarlık yapmıyorum, ara sıra alt kata iniyor ürünleri inceler fikir az çok kalitelerini anlamaya çalışıyorum. Aşağıda her türlü insan ile karşılaşmak mümkün, çok sinir bozucu müşteriler oluyor. Geçen biri eşi ile birlikte dükkana girdi, adamın elleri cebinde kendinden emin üründen çok ama çook iyi anladığını sanan ukala biri. Biz perakende satmıyoruz ama bazen satarız, böyle tiplere satmamak için de kibarca bir şekilde göndeririz. Üründen çok iyi anlayan vatandaş yemek takımına bakıyor, porselen desem o fiyattan her türlü satabilirim ama malın bone china olduğunu söylüyorum. Bizim çok bilmiş, bone china bilmediğinden porselen bile o fiyat zor eder diyor :) ( Bone china porseleni normal porselenden 2 kat ürününe göre daha da pahalı olabilir) Bone China porseleninin kemik tozundan yapıldığını, bone china'nın sadece Çinde değil, Fransa'da, Japonya'da, Malezya'da kısacası dünya da bone china adında üretildiğini ve satıldığını anlatma gereği dahi duymuyorum. "Ben kazıklanmam arkadaş edası ile çıkıp gidiyor :)" Tüketici ön yargısından kolay kolay vazgeçmeyecek.

Uzun zamandır insanların bu Çin mallarına karşı bakış açısı ne zaman değişecek diye düşünürüm. Cumartesi günü Yönetim Muhasebesi dersine giren hocamız (Ömer Faruk Yaşaroğlu) bir çorap fabrikasından bahsederken, Çin malları kalitesiz değil diyor, adamlar istediğiniz kalite mal yapıyorlar dedi. Bende ilk defa Çin malları hakkında böyle düşünen birini görmenin sevinci ile böyle bir yazı yazmaya karar verdim :)

0 yorum: