3/2/08

Çinlilerin Yemek Çubuğu Kuai Zi


Bir çok arkadaşım dalga geçer benimle, Çin'e giderken yanında kaşık götür nasıl yiyeceksin o çubukla. Dünyada yapılan bir araştırmaya göre dünyanın %40 eliyle yemek yiyormuş, % 30 çatal kaşık kullanırken % 30 da çubuk yani kuai zi kullanıyor.
Kuai zi nin 3000 yıllık bir geçmişi var çatal kaşıktan eski. Eskiden isimleri Zhu imiş sonra isimleri jin olarak değiştirilmiş.

Peki kuaizi ismi nereden geliyor? Tarihi kayıtlar, Doğu Çin’de bulunan Yangtze Nehri’nin güneyinde yaşayanlar için “Zhu” ve “durmak” sözcüklerinin eşsesli olduğunu gösteriyor. Nehir kıyısındaki kayıkçılar “durmak” sözcüğünü tabu olarak kabul ederler, kullanmamaya çalışırlardı. Bu nedenle “Zhu” sözcüğünü de “hızlı” anlamına gelen “Kuai”yle değiştirdiler. Kuai zi'yı çinlilerin nasıl keşfettiğine gelince, eski insanlar yanan ateşten etleri almak için 2 dalı yada bambuyu kesip elleri yanmasın diye böyle bir yol deniyorlarmış. O günden bu güne gelenek asla değişmemiş hatta yurt dışında kuai zi eğitim merkezleri bile açılıyor.

Kuai zi nin yapısı çok basittir, çubukların üst kısmı dörtken ve biraz kalınken ucu yuvarlak ve biraz incedir. Masada yuvarlanmama ve ağzını dişini yaralamama gibi avantajları vardır. Küçükken çataldan dolayı dişini kıran bana ideal bir yemek yeme aracı :)

Peki efendim bu iki ince çubuğu herkes kullanırmı ? Kullanabilir ama ilk defa kullanıyprsunız yanınıza bir paket peçete alın :) Tutma şekli çok önemlidir, sırf yanlış tuttuğunuzdan beceremiye bilirsiniz. Ben bu konuda kurs verebilirim, kurs ücretleri biraz tuzludur :)

Her ne kadar Çinliler icat edip uzakdoğuda kullanılsa da bu çubuk (kuai zi) lar, ilk çubuk müzesi Almanya da açılmış. Ben gitmedim giden arkadaşlardan fotoğrafları yollarsa seviniriz. Müzede altın, gümüş, yeşim taşı ve hayvan kemikleri gibi değişik malzemelerden yapılmış 10.000 den fazla çubuk sergileniyormuş. Merak ettim şimdik.

0 yorum: