2/8/08

Çin Malı Hakkında Bilinmeyenler Made in China / Made in PRC

Bu yazıyı neden yazıyorum;
Eda ablanın ve alinin blogundaki yarım bilgileri tamamlamak için yazıyorum daha doğrusu yorumlardaki bilgileri tamamlamak için yazıyorum. Konu hakkında az bilgisi olan da konuşuyor bilmeyende. Yazıya başlamadan önce şu konuyuda belirtmek istiyorum "ben Çin'den mal getirmiyorum!.." Aşağıda soru cevap şeklinde anlatacağım.

Çin malı kalitesiz mi?

Çin malları kalitesiz, bu cümleye asla katılmıyorum. Çin'de her kalitede mal bulabilirsiniz.

Peki neden Türkiye'ye dandik mallar getiriliyor yada Türkiye'ye her gelen mal kalitesiz mi?

Neden kalitesiz mallar getiriliyor, bu konuyu daha önce Fırsatçı Çin İthalatçısı başlığı altında yazdım. Türkiye'ye her gelen mal kalitesiz değil ama Çin mallarının halkın gözünde kötü bir imajı var.

Bu kötü imaj nasıl oluştu?

Kötü imajı tabiki de biz halk olarak oluşturmadık, kötü imajı oluşturan kişiler şuan Çin'den ithalat yapan ama bu imajın oluşmasından şikayetçi olan kişiler. Zamanın da halka dandik malları sattıklarında 3-5 yıl sonrasını düşünemeyecek kadar kuş beyinli ithalatçılardı. Bu cümlenmden şuan bu kişilerin kaliteli mal getirdiği gibi bir anlam çıkarmayın, kalitesiz mal getiren çook firma var.

Peki kalitesiz mal neden Türkiye'ye sokuluyor?

Türk standartlarına uymayan ne diş fırçaları gördük, sağlık sertifikası almış. Bunların hepsi gümrüğe takılmadan geçiyor, devlet maalesef denetim mekanizmasında sorun yaşıyor. Olan gariban halka ve kaliteli mal getiren ithalatçıya oluyor.

Şimdi gelelim Made in PRC ye :) Asıl açılımı “People’s Republic of China” bu kelimeyi 3 yıl önce bir abinin bana anlatması sonucu öğrenmiştim. Bir gün Doğu Bank'tan pil alırken lütfen Çin malı olmasın dedim, çünkü Çin malları kalitesiz kelimesini onlara bağlıyorum.
- Yok abi Made in PRC bunlar dedi.. (Ürününü iyi tanıyan esnaf modeli)
- Hımm o zaman alıyım ama PRC neresi dedim :)
- ????
- Açılımını yaptıktan sonra pilleri almadan çıktım.

Peki şimdi halkımız ne yapıcak, gidip her malın menşei şahadetnamesine bakacak.. Made in china yada made in PRC yazıyorsa almıyacak. Peki ithalatçı buna nasıl önlem alıyor, efendim TSE standartlarına uymayan ürünü yurda sokan kişi malın altına menşei şahadetnamesini yazdırmadan da sokar.. Türkiye'ye gelen kolilerin üzerinde made in China yazar ama kolinin içindeki mal da menşei hakkında yazı yok. Sonra o koliyi burda değiştirir made in italy, made in bilmem ne istediğini yazar. Yani tüketici olarak önlem almak zor, devletin denetim mekanizmasının çalışması gerekiyor.

Gelelim Çin malı pahalı ürünlere, nike aldım made in china yazıyordu ama bu ayakkabının zor görebileceğiniz bir yerinde yazıyor ayakkabının fiyatı pahalı ama nike bir şekilde satıyor. ZARA mağzaları üretiminin %90 Çin'de yapıyor Türkiye'ye gelen ürülerin % 100 ü Çinden geliyor.

Çin malları kalitesiz imajı nasıl kırılır..

1- İthalatçı dürüst olursa
2- Devlet denetim mekanızması iyi çalışırsa
3- Tüketici bilinçli olursa

KONU İLE İLGİLİ DİĞER YAZILAR

ÇİNLİ YETKİLİ : ÇİN MALLARI GÖNÜL RAHATLIĞI İLE TÜKETİLEBİLİR

Çin mallarını Çin Seddi bile engelleyemeyecek

Fırsatçı Çin ithalatçısı

Çinin Tahtakalesi Yiwu

Dünya ekonomisi “Çinleşecek” mi?

2 yorum:

Anonymous said...

Kalitesiz imajı nasıl kırılır demişsin;
1. İthalatçı dürüst olursa :) (geçiniz, rekabet etmek için en gerekli olmayan sıfat dürüstlüktür)
2. Devlet denetim mekanizması (ikitellide kapalı bir depoda sessizce kolileri değiştiririm, on seferde yırtsan bir kere yakalar)
3. Tüketici bilinçli olursa (tüketici kendini yetiştirme kapasitesine sahip değil, uğur dündar tavuk ye diyor-tavuk yiyor, vazgeçtim balık ye diyor-balık yiyor, ayşe özgün boyar maddeli danonları yiyin diyor-hımm sağlıklıymış diyor, anlıyacağın medyanın kucağına oturmuş vaziyette, ama çarşıda bir yürüyüşleri var pehh. MALın en iyisinden anlar)

Anonymous said...

Benim yazımdaki anafikir çok açık olmadığı için çoğu kişilerce tam olarak anlaşılmıyor. Ortalıkta genelde Çin mallarının kalitesizliği anlatılır. Ben yazımda o porselen takımın kalitesinin iyi olduğunu da yazmıştım. Kaliteye değil başka şeylere dikkat çekmek istemiştim.
Benim yazıda iyi dile getiremediğim şey Çindeki insan hakları ihlalleri. Oradaki (Uygur) Türklerin çok zor şartlarda yaşadıkları, çok baskı görmeleri. hapishanelerdeki siyasi Türkler..
Sonra ucuz iş gücünün perde arkası..
Denebilir ki bütün bunlar Türkiyede de olmuyor mu sanki? Evet, belki daha fazla var. Ama nedense biz kendi pisliğimizi görmek istemeyiz. Çine çamur atmak ve güya oradaki soydaşlarımızın haklarını savunuyor görünmek kolay.